Wzrost – to słowo klucz opisujące rynek wynajmu długoterminowego w Polsce. Na przykładzie naszej spółki śmiało możemy stwierdzić, że popyt na taki sposób finansowana własnej floty cały czas wzrasta. Obserwujemy to na przykładzie naszej floty, która od 12 lat, rok do roku, wzrasta średnio o 20%, przy czym jest nieustannie odmładzana. Prowadzone przez nas badania podają, że 60% wynajmu długoterminowego w Polsce, to pojazdy ciężarowe z zabudową izotermiczną oraz windą. Tego typu pojazdy od 3,5t do 12t, znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach transportu. Potrzeby firm dystrybucyjnych w transporcie międzynarodowym spełniają również zabudowy burtowe z plandeką jak i kontenerowe, stosowane na pojazdach do 3,5t. Przyglądając się portfolio usług klientów wyróżnić możemy duże sieci dystrybuujące i produkujące żywność oraz transport farmaceutyków, który cały czas rośnie w siłę. – Mirosław Gadomski, Head of Business Development Team. 

Każdorazowego poszerzenia parku pojazdów naszej firmy dokonujemy przede wszystkim w oparciu o szczegółową analizę rynku. Efektem tego jest wzrost floty na poziomie 25% w stosunku do roku poprzedniego. Obecnie Fraikin Polska jest w posiadaniu 4500 pojazdów w wielu konfiguracjach. Następna dostawa, którą zaplanowaliśmy na wiosnę 2018 to ok. 200 nowych furgonów, chłodni, kurtyn oraz kontenerów. Dzięki utrzymujemy najwyższą jakość oferowanego produktu w wynajmie krótkoterminowym. Rosnące zainteresowanie usługą wynajmu długoterminowego, który jest określany jako alternatywa dla leasingu i kredytu, również przynosi oczekiwane rezultaty. Rok 2017 dostarczył nam wiele nowych kontraktów oraz nowych klientów w sektorach: budowlanym, dystrybucyjnym i transportowym.

Korzyści z wynajmu długoterminowego jest wiele. Stała rata czynszu, ujęcie pozabilansowe, Full Service Lease, brak konieczności wykupu pojazdów po zakończeniu kontraktu – to materialne profity, które dla każdego przedsiębiorstwa są niezwykle ważne. Świadomość tego, że flota w firmie generuje tylko jeden podstawowy koszt, znacznie ułatwia pracę oraz planowanie wydatków długoterminowych. Ponadto warto wspomnieć tutaj o czasie pracy który pracownicy muszą poświęcić na zaplanowanie serwisów czy napraw, w przypadku wynajmu długoterminowego opiekę nad obsługą techniczną floty przejmuje wynajmujący.     

Możliwość wynajmu wśród polskich przewoźników dyktowana jest przez warunki naszej gospodarki. Doświadczeni przedsiębiorcy z długą historią finansową są w stanie określić jak wysokość raty przełoży się na ich wynik, świadomie planują kontrakty i dzięki temu realizują założone cele finansowe. Młode przedsiębiorstwa, które pojawiają się na rynku, stawiają na zakup pojazdów używanych do swojej floty – wynika to z braku wypracowanej zdolności kredytowej i leasingowej. Dla takich firm najlepszym rozwiązaniem będzie wynajem krótkoterminowy, który posiada inny, bardziej wygodny dla nich sposób rozliczania.

Mirosław Gadomski, Head of Business Development Team Fraikin Polska

Wypowiedź dla magazynu Transport Manager