Innowacje

Nowa era mobilności B2B – zmiany w wynajmie pojazdów użytkowych

  • 12/12/25
  • 7 min
Zdjęcie z boku na samochody dostawcze przed budynkiem

Kończący się rok 2025 przyniósł wiele zmian na rynku pojazdów użytkowych. Nowe technologie, aktualizacje przepisów i rosnąca popularność wynajmu długoterminowego tworzą warunki, które wyraźnie przekształcają mobilność w segmencie B2B.

To musisz wiedzieć!

  • Doraźny wynajem krótkoterminowy eliminuje koszty przestojów w łańcuchu dostaw, zastępując drogą w utrzymaniu flotę rezerwową modelem płatności wyłącznie za czas użytkowania.
  • Model wynajmu długoterminowego całkowicie przenosi nieprzewidywalne koszty serwisu i spadku cen na operatora, stabilizując budżet operacyjny firmy bez zamrażania kapitału.
  • Połączenie dotacji „Mój Elektryk 2.0” z finansowaniem zewnętrznym drastycznie obniża koszty floty, o ile konfiguracja pojazdu trafi w specyficzne widełki kosztów kwalifikowanych.
  • Uzależnienie limitów amortyzacji od emisji CO₂ sprawi, że zwlekanie z wymianą floty spalinowej po 2025 roku narazi przedsiębiorstwo na znaczące straty podatkowe.

Spis treści:

Nowa era mobilności – zmiany w wynajmie pojazdów użytkowych w 2025 roku

Rok 2025 przyniósł znaczący trend, który można zaobserwować wśród firm, związany z rosnącą popularnością wynajmu długoterminowego. Staje się on alternatywą dla zakupu pojazdów na własność, która przynosi przedsiębiorstwom większą przewidywalność kosztów. Pozwala lepiej zaplanować budżety transportowe na podstawie stabilnych opłat miesięcznych, a nie jednorazowych transakcji związanych z zakupem pojazdów. 

Wzrost zainteresowania tą formą rozbudowy floty jest także efektem tego, że firmy starają się ograniczać ryzyko związane z wahaniami wartości rezydualnej samochodów. Wynajem przenosi odpowiedzialność za utrzymanie pojazdów i zarządzanie nimi po zakończeniu umowy na dostawcę usług. To z kolei pozwala przedsiębiorcom skoncentrować się na działalności, a nie na sprawach administracyjnych dotyczących zarządzania autami i procedurach sprzedaży kilkuletnich egzemplarzy. 

Rynek wynajmu pojazdów użytkowych w Polsce napędzają również jego operatorzy, obserwując rosnącą liczbę zapytań, poszerzają swoją ofertę samochodów dla firm o modele w konfiguracjach dopasowanych do branż wymagających określonych parametrów operacyjnych. Dzięki temu wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców działających w różnych sektorach. Potwierdzeniem tego są dane, które po III kwartale bieżącego roku opublikował Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). Zgodnie z nimi rynek wynajmu długoterminowego aut odnotował pod koniec września wzrost łącznej floty pojazdów o 8,9% w porównaniu z zeszłym rokiem.

Może Cię również zainteresować: Przyszłość transportu – trendy i innowacje w ekologistyce

Ekologiczna transformacja floty – hybrydy, elektryki i finansowanie zmian

Kolejnym znaczącym trendem w 2025 roku wśród przedsiębiorstw posiadających własną flotę samochodów jest zmiana ich napędów. Liczba wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa pojazdów spalinowych, szczególnie jednostek Diesla, zmniejsza się przez zaostrzane regulacje dotyczące ich emisji oraz wzrost liczby miast wprowadzających na swoich terenach strefy czystego transportu. Firmy coraz częściej wybierają hybrydy lub modele całkowicie elektryczne, co w wielu przypadkach pozwala im znacząco obniżać średnie zużycie paliwa w skali miesiąca, a także poprawiać terminowość dostaw, zwłaszcza w przypadku operacji transportowych odbywających się na odcinku tzw. ostatniej mili. 

Finansowanie tej transformacji wspiera program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) „Mój Elektryk 2.0”. W ramach niego przedsiębiorcy mogą uzyskać bezzwrotną pomoc w formie dotacji na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowych pojazdów zeroemisyjnych – elektrycznych oraz wodorowych. Środki pozyskane z programu można przeznaczyć na sfinansowanie rozbudowy floty o:

  • auta osobowe (kategoria M1) – wysokość dotacji do 27 000 zł,
  • auta dostawcze (kategoria N1) – wysokość dotacji do 30% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 70 000 zł,
  • pojazdy kategorii L (kategoria L1e-L7e) – wysokość dotacji do 30% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 4 000 zł.

Dodatkowo 30 maja 2025 roku. NFOŚiGW ogłosił również nabór wniosków w programie Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, który potrwa do 30 czerwca 2029 roku. W jego ramach można uzyskać nawet 750 000 zł na zakup lub leasing ciężarowego samochodu zeroemisyjnego.

Skorzystanie z obu programów staje się realną szansą dla firm na zauważalne zmniejszenie wskaźnika TCO (z ang. Total Cost of Ownership – całkowity koszt posiadania). Uzyskane w ich ramach dotacje pozwalają skrócić czas zwrotu inwestycji oraz ograniczyć obciążenie budżetu przedsiębiorstw wynikające z wymiany pojazdów na modele zeroemisyjne.

Nowe regulacje prawne i podatkowe – ułatwienia dla przedsiębiorców

Rok 2025 przyniósł również wiele zmian legislacyjnych, które usprawniają zarządzanie flotą. Jedną z ważniejszych pośród nich jest cyfryzacja leasingu. 13 lipca 2025 roku weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego. Zgodnie z nią umowy leasingowe od tego dnia mogą być zawierane w formie dokumentowej, czyli całkowicie zdalnej. 

Oznacza to, że obecnie nie trzeba już osobiście odwiedzać oddziałów, drukować umów i podpisywać ich odręcznie, aby były wiążące. Procesy zakupowe, które wcześniej trwały kilka dni, zostały dzięki temu skrócone do kilkudziesięciu minut, co sprzyja szybkiemu wprowadzaniu nowych pojazdów do eksploatacji, a także rozwojowi rynku leasingowego w Polsce, który i tak od lat notuje ciągłe wzrosty. W 2024 roku osiągnął rekordową wartość finansowania na poziomie 110,5 mld zł. 

Równie istotną zmianą legislacyjną dla branży transportowej jest zniesiony od 1 stycznia 2025 roku obowiązek naliczania składki zdrowotnej przy sprzedaży auta wykupionego z leasingu. Nowelizacja art. 81 ust. 2zd pkt 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej wyłącza uzyskane w ten sposób przychody z podstawy wymiaru należności przekazywanej do ZUS-u. Regulacja ta ułatwia planowanie wykupu samochodu po zakończeniu umowy leasingowej, zwłaszcza gdy przedsiębiorca zamierza sprzedać go w krótkim czasie po przeniesieniu na majątek prywatny.

Zobacz także: Nowoczesne zarządzanie flotą pojazdów – poznaj najskuteczniejsze sposoby!

Limity odliczeń a wybór pojazdu – analiza korzyści podatkowych

W 2025 roku obowiązują dwa limity wartości pojazdów, które wpływają na możliwość pełnego rozliczenia kosztów. Dla aut elektrycznych granica wynosi 225 000 zł, natomiast dla spalinowych 150 000 zł. Wielkimi krokami zbliżają się jednak zmiany przepisów w tej kwestii. 

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie nowe regulacje. Zgodnie z nimi limity kosztów podatkowych, które będą mogły zostać poddane amortyzacji przy zakupie auta lub odliczone od PIT/CIT w przypadku leasingu czy wynajmu, zostaną uzależnione od emisyjności pojazdu. Ich wartość od 1 stycznia 2026 roku będzie wynosić:

  • 225 000 zł – w przypadku samochodów elektrycznych i wodorowych,
  • 150 000 zł – w przypadku samochodów spalinowych i hybrydowych o emisyjności <50 g CO₂/km,
  • 100 000 zł – w przypadku samochodów spalinowych i hybrydowych o emisyjności ≥50 g CO₂/km. 

Co istotne, nowe limity będą obowiązywać wyłącznie samochody zakupione po 31 grudnia 2025 roku Jednak w przypadku samochodów użytkowanych w ramach leasingu lub wynajmu ich zastosowanie jest obligatoryjne bez względu na to, czy umowy zostały zawarte przed, czy po wejściu przepisów w życie. 

Dlatego nadchodzący rok przynosi nowe wyzwania dla menedżerów flotowych. Analiza limitów stanie się kluczowym elementem kalkulacji całkowitych kosztów użytkowania pojazdów. W przypadku modeli elektrycznych wyższy próg odliczeń sprawia, że różnica między ceną zakupu czy wynajmu a limitem podatkowym będzie mniejsza, co wpłynie na wynik finansowy przedsiębiorstwa. Decyzje w zakresie wyboru pojazdów powinny zatem uwzględniać nie tylko ich parametry techniczne, lecz także procent kosztów możliwych do ujęcia w rozliczeniach podatkowych.

 

Stabilizacja rynku Rent a Car – rola elastyczności w logistyce

Rynek wynajmu średnioterminowego i krótkoterminowego powraca do równowagi po okresie spadków. W 2025 roku operatorzy RAC odbudowują flotę i dostosowują ją do zwiększającego się zainteresowania autami zeroemisyjnymi, co widać w rosnącej liczbie samochodów dostępnych od ręki nie tylko w przypadku modeli spalinowych, ale także elektrycznych. 

Ten segment ma szczególne znaczenie dla branż, które potrzebują wsparcia w okresach zwiększonego popytu lub w sytuacjach awaryjnych. Przedsiębiorstwa wykorzystują krótkoterminowy wynajem jako uzupełnienie stałej floty długoterminowej. Ich wypożyczenie na 1–30 dni pozwala zachować ciągłość łańcucha dostaw w przypadku wyłączenia własnego pojazdu na czas naprawy lub sezonowego zwiększenia liczby kursów. 

Dostępność elastycznych rozwiązań sprzyja także przedsiębiorstwom zawierającym krótkoterminowe kontrakty, które czasowo zwiększają ich zapotrzebowanie na dodatkowe pojazdy. Wynajem w tym przypadku pozwala zaspokoić te potrzeby przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów, gdyż wiąże się z opłatami obowiązującymi jedynie w okresie faktycznego użytkowania samochodów.

FAQ – Najczęściej zadawane pytania o zmiany w 2025 roku

Czy od 2025 roku trzeba płacić składkę zdrowotną przy sprzedaży auta wykupionego z leasingu?

Nie. Od 1 stycznia 2025 roku sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu nie powoduje naliczenia składki zdrowotnej, co upraszcza rozliczenia przedsiębiorców.

Jakie są limity odliczeń podatkowych dla samochodów elektrycznych i spalinowych w 2025 roku?

Limit dla elektryków wynosi 225 000 zł, natomiast dla pojazdów spalinowych 150 000 zł. Kwoty powyżej tych progów nie mogą zostać w pełni ujęte w kosztach podatkowych. Należy jednak pamiętać, że od 1 stycznia 2026 roku limity zostaną uzależnione od emisyjności użytkowanych aut i w niektórych przypadkach obniżone.

Przeczytaj także

Zdjęcie z boku na samochody dostawcze przed budynkiem
Innowacje

Nowa era mobilności B2B – zmiany w wynajmie pojazdów użytkowych

Kończący się rok 2025 przyniósł wiele zmian na rynku pojazdów użytkowych. Nowe technologie, aktualizacje przepisów i rosnąca popularność wynajmu…
11/12/25
7 min