Biogaz, czysta jazda dzięki odpadom
- 18/05/22
- 4 min
Biogaz, lider gospodarki o obiegu zamkniętym, jest produkowany z naszych odpadów. Z tego darmowego zasobu otrzymujemy paliwo alternatywne, które łączy wszystkie korzyści dla środowiska naturalnego. Jego spalanie nie emituje cząstek stałych i zapewnia „neutralność węglową”.
Przemysł motoryzacyjny w dalszym ciągu stawia wyzwania sobie i swoim wysiłkom na rzecz czystej produkcji. Czy paliwa alternatywne mogą stać się kluczową odpowiedzią? Bezwzględnie dotyczy to biometanu, którego produkcja jest bardziej zrównoważona niż produkcja metanu kopalnego. Rzeczywiście, wiele silników napędzanych jest metanem, znanym również jako NGV (gaz ziemny do pojazdów). Chociaż jest on powszechnie uzyskiwany ze złóż kopalnych, może być również produkowany w sposób ciągły z natury. Mikroorganizmy wytwarzają biogaz, składający się głównie z CO2 i metanu, poprzez rozkład odpadów organicznych. Metan pochodzenia biologicznego nazywa się biometanem. Jest on oddzielany od innych składników biogazu w procesie oczyszczania. Kopalna cząsteczka metanu wytwarza efekt cieplarniany co najmniej dwadzieścia razy większy niż cząsteczka CO2. Wychwytywanie metanu z naturalnego rozkładu biomasy zapewnia zatem ekologiczne paliwo i ogranicza ilość gazów cieplarnianych przyczyniających się do globalnego ocieplenia.
Jazda na odpadach, neutralność węglowa na wyciągnięcie ręki
Aby osiągnąć neutralność węglową, jednym z najbezpieczniejszych sposobów jest wykorzystanie paliwa alternatywnego, jakim jest biogaz, zwłaszcza że do jego wytworzenia można wykorzystać wszystkie odpady nadające się do fermentacji. Odpady z gospodarstw domowych, osady ściekowe, odpady rolnicze i leśne, wszystkie można poddać recyklingowi na biogaz. Wykorzystana może być właściwie cała biomasa, wszelkie substancje organiczne pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego. Biometan uzyskiwany w wyniku degradacji biologicznej ma „neutralny” bilans węglowy podczas spalania.
Zanim stał się częścią składu biogazu, zawarty w nim węgiel znajdował się już na powierzchni Ziemi w organizmach żywych. Węgiel ten znajduje się następnie w CO2 uwalnianym po wykorzystaniu biometanu jako paliwa. CO2 ten będzie następnie przyswajany przez rośliny w procesie fotosyntezy i ponownie wprowadzany do biomasy. Ponieważ jest to część „cyklu węglowego”, wykorzystanie biometanu jako paliwa umożliwia stwierdzenie „neutralności CO2”. Natomiast wykorzystanie metanu kopalnego zwiększa ilość węgla na powierzchni planety, co ma konsekwencje dla klimatu.
Paliwo alternatywne łatwe do uzyskania, biogaz może być produkowany lokalnie
Biogaz jest energią „lokalną”, łatwo produkowaną i zużywaną w obiegu lokalnym. Wymaga stosunkowo prostych instalacji, których koszty operacyjne odpowiadają kosztom gromadzenia produktów rolnych. W zależności od lokalnych zasobów są one gromadzone w promieniu od 8 do 30 km wokół fermentatora. Poprzez odzysk odpadów, głównie z rolnictwa, ich produkcja doskonale spełnia wyzwanie transformacji energetycznej przy jednoczesnym rozwijaniu „zielonego wzrostu”.
Oprócz wykorzystania w obiegu lokalnym, biometan może być również wprowadzany do sieci dystrybucyjnej, której jest sprzedawany przez producenta. We Francji pierwsze wprowadzenie biometanu do sieci przeprowadzono w 2011 r.; w 2020 r. było już ponad 200 punktów wprowadzania.
W całej Europie, produkcja biogazu oraz jego wprowadzanie podlega różnym zmianom. Zależą one od wsparcia państwa, ale również od zmienności ram regulacyjnych lub warunków cenowych. Pod koniec 2019 r. w Europie znajdowało się18 943 biogazowni (167 TWh) i 725 zakładów produkcji biometanu (26 TWh). Do 2030 r.11% gazu zużywanego w Europie mogłoby pochodzić ze źródeł odnawialnych (biogaz i zielony wodór).
Flota napędzana biogazem, jak to zrobić?
Podobnie jak inne paliwa alternatywne, biogaz jest karany ograniczoną dystrybucją. Obecnie, w porównaniu z silnikami elektrycznymi, pojazdy na NGV są tańsze, oferują większy zasięg i możliwości nadwozia zbliżone do pojazdów z silnikiem Diesla. Biogaz wobec wodoru korzysta z sektora, który jest bardziej dostępny, dojrzały i już z natury „zielony”.
Jazda na biometan produkowany lokalnie jest możliwa dla floty dedykowanej, operującej w pobliżu swojego punktu macierzystego. Czasami sztuczka cenowa pozwala nam pójść dalej. Ponieważ cząsteczka biometanu jest identyczna z cząsteczką metanu kopalnego, dystrybutorzy gazu oferują taryfę „biometanu” w niektórych krajach, w tym we Francji. Droższy od metanu kopalnego, pokrywa koszty wprowadzenia biometanu i umożliwia dyskusję na temat wykorzystania tego szlachetnego paliwa. Do końca 2019 r. 150 z 900 niemieckich stacji dystrybuujących NGV sprzedawało tylko bio-NGV.
Prezes grupy transportowej Jacky Perrenot (5500 pojazdów) Philippe Givone powiedział: „Jestem zdecydowanym zwolennikiem biometanu, ponieważ jest to energia szlachetna. Dzisiaj to właśnie ona odpowiada oczekiwaniom operacyjnym i gospodarczym. ” Poruszanie się na odpadach dzięki zastosowaniu biogazu jest obecnie jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań mobilności.