Zarządzanie flotą

Dane: kluczowy element zoptymalizowanego zarządzania flotą

  • 10/01/23
  • 3 min

W ostatnich latach zarządzanie flotą w pełni weszło w erę cyfryzacji i erę danych. Dzięki tej zmianie dostępne są adekwatne i rzetelne informacje na temat użytkowania pojazdów we flocie, co umożliwia optymalizację zarządzania flotą i może zwiększyć konkurencyjność i usprawnić działalność firmy.

donnees-optimisation-flotte

Trendy w dziedzinie cyfryzacji i danych nie omijają sektora motoryzacyjnego. W erze pełnej cyfryzacji w pojazdach często są rozwiązania telematyczne, które gromadzą dużo danych. Ponadto operatorzy kart paliwowych i ich narzędzia do zarządzania flotą również gromadzą dane uzupełniające dotyczące przebiegu pojazdu, zużycia paliwa, geolokalizacji i konserwacji (dane dotyczące konserwacji, roszczenia ubezpieczeniowe itp.). Dane te po przetworzeniu mogą zapewnić lepszą widoczność floty pojazdów i pomóc w rozwiązaniu konkretnych problemów. Według badania flot przeprowadzonego przez CSA-Arval Mobility Observatory w 2019 roku kierownicy flot wykorzystują te dane do lokalizacji pojazdów (54%), poprawy umiejętności kierowców (46%), zmniejszenia kosztów (17%) i optymalizacji tras (29%).

 

Wybór i optymalizacja danych

W obliczu natłoku informacji wkład kierowników flot jest znacznie większy. Po pierwsze wyznaczają oni cele, ponieważ optymalizacja to nie tylko kwestia kosztów: może chodzić też o zastosowanie pojazdów, bezpieczeństwo, konserwację lub zmniejszenie wpływu działalności firmy na środowisko. Jako że cele mogą się znacznie różnić w zależności od floty, dane wykorzystywane do optymalizacji będą różne. Drugim wyzwaniem jest identyfikacja najbardziej przydatnych danych spośród istniejących zmiennych. Na przykład dane o przebiegach można wykorzystać do lepszego zarządzania trasami. Dzięki informacji o tym, kiedy pojazdy pokonują zbyt długą drogę, można przeorganizować system dostaw lub tras, aby skrócić czas podróży. Pracownicy mogą poświęcać więcej czasu swoim najważniejszym zadaniom, czym zwiększą produktywność i wydajność. W oparciu o dane dotyczące zużycia paliwa kierownik floty zostanie powiadomiony o zbyt nerwowej jeździe, a firma może zorganizować szkolenia z ekologicznego stylu jazdy, aby zminimalizować emisję CO2 i roszczenia ubezpieczeniowe oraz wysokość składek. Dane dotyczące poziomu płynów (oleju, płynu chłodzącego itp.) oraz kontrolek na desce rozdzielczej ułatwią kierownikowi planowanie konserwacji pojazdu i mogą zapobiec awariom elektrycznym i mechanicznym. Natomiast w przypadku pojazdów w leasingu długoterminowym dzięki danym telematycznym (choć nie tylko) można określać stan i lokalizację pojazdu.

 

Użytkowanie w miarę upływu czasu

Chociaż w Europie wzrost użytkowania urządzeń telematycznych jest nierównomierny (w 2019 roku we Francji wyposażonych w nie było zaledwie 5% flot liczących ponad 50 pojazdów, a w Wielkiej Brytanii aż 75% – artykuł w języku francuskim), szybki rozwój łączności podkładowej i pojazdów autonomicznych przyczyni się do wzbogacenia dostępnych danych. W nadchodzących latach można zatem spodziewać się większego wykorzystania danych. W związku z rosnącą ich mnogością kierownicy flot będą mieli utrudnione zadanie, którymi z nich się kierować, dlatego specjaliści z zakresu telematyki pracują nad tym, aby usprawnić możliwości spożytkowania tych danych. Przykładowym sposobem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji, aby należące do floty pojazdy gromadziły w czasie rzeczywistym informacje, które posłużą do mapowania środowiska i proponowania użytkownikom bezpieczniejszych tras. W przypadku flot typu car-sharing (wspólnych przejazdów samochodem), system może także wykrywać anomalie w pojeździe i automatycznie zmieniać rezerwacje.

Przeczytaj także