Dostawa do domu: jak zorganizować swoją flotę przy uruchamianiu nowej usługi?
- 11/01/23
- 3 min
Przy uruchamianiu usługi dostawy do domu i budowaniu Państwa floty, na początku warto zapoznać się z otoczeniem regulacyjnym, które pomoże Państwu zorientować się pod kątem wyboru pojazdu. Wybór silnika i możliwości optymalizacji floty będą ważne dla Państwa firmy, nawet w przypadku małego przedsiębiorstwa.
Kiedy mówimy o budowie floty, generalnie myślimy o wielu pojazdach. Jednakże w przypadku małych przedsiębiorstw, które dopiero rozpoczynają świadczenie usług dostawczych, liczba pojazdów zostanie ograniczona, czasami do zaledwie jednego. Nawet przy takim ograniczeniu, flota firmy musi być idealnie dopasowana do jej potrzeb. Aby dokonać właściwego wyboru, należy rozważyć pewne kluczowe kwestie.
Zgodność z nowymi przepisami dotyczącymi dostaw do domu
Podczas gdy popyt na dostawy do domu stale wzrastał w ciągu ostatnich kilku lat, miasta robiły coraz więcej, aby ograniczyć ruch pojazdów użytkowych. W związku z tym dostawa do domu musi uwzględniać aktualne wymogi prawne, a aby zbudować flotę, należy zacząć od zebrania informacji. Ograniczenia odnoszą się na ogół do czasu dostawy, hałasu, emisji, tonażu, wymiarów i parkowania pojazdów w całej Europie. Choć przestrzeganie wymogów regulacyjnych ma kluczowe znaczenie w perspektywie krótkoterminowej, będzie ono również skuteczne tak długo, jak długo pojazdy będą użytkowane. W wielu przypadkach gminy będą opóźniać wprowadzanie nowych przepisów. W związku z tym należy wziąć pod uwagę harmonogram przyszłych zmian, których terminy są już znane. Oprócz przepisów lokalnych wymagane są również świadectwa dla kierowców, w tym dla tonażu, które określają wymaganą kategorię prawa jazdy (B do 3,5 tony, C1 do 7,5 tony i C lub CE powyżej). Sprawdzenie wyposażenia: jeśli używają Państwo wózka podnośnikowego lub wózka paletowego wyposażonego w silnik, niezbędny będzie certyfikat (we Francji nazywa się to Certificat d’Aptitude à la Conduite en Sécurité, czyli CACES). Na koniec, w celu zmniejszenia hałasu, coraz częściej wymagane są http://piek.cemafroid.fr/certyfikaty zgodności z normą PIEK dla pojazdów i nadwozi pojazdów, które są używane przy dostawach nocnych.
Uwzględnienie wymagań dotyczących ładowania lub uzupełniania paliwa przy budowie floty
Kolejną ważną kwestią do rozważenia jest silnik używany w Państwa pojeździe (pojazdach). Jeśli używanie pojazdów z silnikiem Diesla jest zabronione lub wkrótce zostanie zabronione, wybór pomiędzy silnikiem elektrycznym a silnikiem na sprężony gaz ziemny (CNG) zależy nie tylko od lokalnych przepisów, ale także od możliwości tankowania. W przypadku pojazdu napędzanego sprężonym gazem ziemnym dotarcie do nieco oddalonej stacji będzie wymagało odbycia nieistotnej podróży, która nieproduktywnie pochłonie czas pracy kierowcy. Z kolei silniki elektryczne wymagają korzystania z kosztownych stacji ładowania i pewnego czasu przestoju w celu ładowania. Ten przestój uniemożliwi korzystanie z pojazdu na dwóch stacjach, co będzie wymagało zwiększenia wielkości floty. Jeśli dostawa towaru musi odbywać się w kontrolowanej temperaturze, istnieją agregaty elektryczne lub agregaty chłodnicze zasilane sprężonym gazem ziemnym, które wykorzystują ten sam rodzaj energii, który służy do napędzania Państwa pojazdów.
Optymalizacja floty pod kątem dostawy do domu
W mieście wyzwaniem, przed którym stoją firmy, jest obsługa jak największej liczby klientów przy jak najmniejszej liczby przejechanych kilometrów. W tym celu przydatnym narzędziem pozwalającym na redukcję przebiegu byłyby usługi optymalizacji tras. Posiadanie aktualnych informacji na temat ruchu drogowego pomoże Państwu stworzyć odpowiednią trasę podróży w ramach sieci punktów doręczeń. Tymczasem geofencing może być wykorzystany do poinformowania odbiorcy o czasie przybycia pojazdu dostawczego, aby był gotowy do odbioru. Kolejnym sposobem na optymalizację floty byłoby zapewnienie usługi odbioru w tym samym czasie co dostawa. Ten rodzaj ekologistyki może polegać na odbieraniu paczek pocztowych, opakowań wielokrotnego użytku lub odpadów nadających się do recyklingu. W tym przypadku konieczne będzie odpowiednie zmodyfikowanie wyposażenia pojazdu. Wreszcie, zarządzanie flotą jest wymagającym i czasochłonnym zadaniem, którego nie należy lekceważyć. Przekazanie kierowania tym procesem zewnętrznym specjalistom mogłoby zapewnić lepszy wgląd w koszty, a jednocześnie umożliwić pracownikom firmy skoncentrowanie się na ich podstawowym zadaniu. Rodzaj własności można wybrać tak, aby okres własności można było dostosować w oparciu o harmonogram terminów wynikających z przepisów. W ten sposób wszelkie dodatkowe koszty wynikające z tych przepisów będą musiały zostać poniesione tylko wtedy, gdy będzie to niezbędne.