Zarządzanie flotą

Dowiedz się, czym jest telematyka i jak z niej korzystać

  • 20/07/25
  • 6 min
Ciężarówka na drodze wśród wschodzącego słońca i zielonych krajobrazów.

Telematyka to rozwiązanie, które skutecznie wspiera zarządzanie transportem i danymi. Łączy elementy z dziedziny telekomunikacyjnej, automatyki oraz informatyki. Sprawdź, jak działa telematyka, co to jest i jak jej zastosowanie może wpłynąć na Twoją firmę transportową! 

Telematyka — informacje, które powinieneś znać:

  • Telematyka łączy technologie komunikacyjne i IT, umożliwiając zdalny monitoring pojazdów.
  • Systemy telematyczne wspierają w transporcie drogowym zarządzanie trasami, zużyciem paliwa i bezpieczeństwem kierowców, poprzez dostarczanie danych w czasie rzeczywistym.
  • Rozwiązania telematyczne bazują na trzech elementach — urządzeniach pomiarowych, modułach do przesyłu danych, oprogramowaniach analitycznych.
  • Wdrożenie systemów telematycznych w firmie wymaga wyboru odpowiedniego sprzętu, wsparcia technicznego, integracji z dotychczas wykorzystywanymi systemami i edukacji pracowników.

Telematyka – co to jest i jakie ma zastosowanie w branży transportowej

Telematyka to termin, który wywodzi się z połączenia dwóch słów: „telekomunikacja” i „informatyka”. Łączy rozwiązania z obu tych dziedzin w postaci:

  • sieci,
  • transmisji danych,
  • oprogramowań,
  • czujników. 

W ten sposób powstają systemy telematyczne, których celem jest zdalna transmisja, gromadzenie oraz analiza danych. Umożliwiają one jednak nie tylko przesyłanie informacji w czasie rzeczywistym, ale również automatyczne sterowanie procesami.

Usługi telematyczne znajdują zastosowanie w wielu sektorach. Przy czym najczęściej wykorzystywane są w branży:

  • transportowej,
  • przemysłowej,
  • energetycznej,
  • związanej z ochroną środowiska. 

Systemy telematyczne działają na podstawie integracji danych z różnych źródeł. Przykładowo w pojazdach wykorzystują GPS, czujniki parametrów pracy silnika, moduły łączności GSM i interfejsy do zbierania informacji w czasie rzeczywistym. Dzięki temu umożliwiają zarządzanie i skuteczne optymalizowanie procesów logistycznych, technicznych oraz operacyjnych.

Zobacz również: Przyszłość transportu – trendy i innowacje w ekologistyce

Telemetria w transporcie – jak działa telematyka w transporcie drogowym?

Telematyka w transporcie drogowym to jedno z bardziej popularnych zastosowań tej technologii. Systemy tego typu są powszechnie stosowane w pojazdach ciężarowych, flotach dostawczych i komunikacji miejskiej. Ich główną funkcją jest monitorowanie:

  • lokalizacji aut z dokładnością do kilku metrów,
  • parametrów jazdy, takich jak prędkość, obroty silnika i zużycie paliwa,
  • czasu pracy kierowców,
  • stanu technicznego pojazdów.

Wszystkie te dane zbierane przez urządzenia monitorujące za pomocą łączy GSM, internetowych lub satelitarnych. Trafiają one do chmury w czasie rzeczywistym, przez co menedżer floty może na ich podstawie analizować efektywność tras, wskazywać opóźnienia i optymalizować tankowania. Dzięki temu telematyka transportu umożliwia precyzyjne planowanie przewozów, eliminowanie przestojów i redukcje zbędnych kosztów.

Systemy telematyczne – przykłady i ich zastosowanie w praktyce

W branży transportowej znajdują zastosowanie różnorodne systemy telematyczne, przykłady ich są liczne i obejmują między innymi:

  • GPS trackery, czyli urządzenia lokalizujące pojazdy, a także zapisujące historię ich tras, które ułatwiają między innymi nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem aut służbowych przez pracowników,
  • systemy telematyczne do zbierania danych z jednostek pokładowych (OBU – On-Board Units), które komunikują się z centralą firmy za pomocą sieci GSM lub LTE, dostarczając informacje w czasie rzeczywistym dla managerów floty, spedytorów, logistyków i analityków,
  • wielozadaniowe platformy, które umożliwiają kompleksowe zarządzanie flotą, monitorowanie pojazdów, analizę tras i zachowań kierowców poprzez integracje danych GPS, OBD i telematycznych, oferujące funkcjonalne dashboardy, alerty, raporty.

Tego typu rozwiązania telematyczne wykorzystywane są w branży transportowej między innymi do identyfikacji zagrożeń oraz awarii, porównywania wydajności i opłacalności korzystania z określonych modeli pojazdów, weryfikowania tras, a także analizowania stylu jazdy kierowców. Dodatkowo bardzo często pozwalają na zintegrowanie ich z systemami ERP oraz TMS. Dzięki temu umożliwiają automatyczne generowanie raportów, faktur czy zleceń. 

Usługi telematyczne – co obejmują i jak można z nich korzystać?

Usługi telematyczne dostępne na rynku obejmują szeroki zakres rozwiązań. Mogą być ukierunkowane wyłącznie na jeden cel, taki jak:

  • monitoring pojazdów
  • zarządzanie flotą,
  • analizę danych – raportowanie, wskaźniki KPI, alerty o przekroczeniach.

Z powodzeniem łączą wszystkie te cele – tak jak rozwiązania telematyczne Fraikin My Smart Fleet. Dzięki nim możesz wdrażać modułowe funkcje, dopasowane do specyfiki Twojej działalności – niezależnie od tego, czy działasz w branży transportu kurierskiego, chłodniczego czy innej.

My Smart Fleet to nowoczesne narzędzie telematyczne, które zapewnia dostęp do zaawansowanej analityki, umożliwiającej m.in.:

  • identyfikację obszarów wymagających poprawy w zakresie bezpieczeństwa kierowców,
  • przewidywanie potencjalnych awarii,
  • redukcję śladu węglowego,
  • optymalizację kosztów serwisowych i paliwowych.

Przeczytaj także: BDO a przewóz odpadów – informacje dla firm w pigułce

Telematyka w przyszłości transportu

Termin „telematyka” po raz pierwszy został użyty w 1978 r. Od tamtego czasu związane z nią rozwiązania były stale rozwijane i proces ten nigdy się nie zakończył. Obecnie systemy telematyczne skupiają się na integracji tej technologii z Internetem Rzeczy (IoT), sztuczną inteligencją (AI). W ramach nich rozwijane są również rozwiązania związane z analizą danych w czasie rzeczywistym  –  real-time big data processing.

Telematyka transportu jest również coraz częściej wspierana przez samych producentów pojazdów, którzy wyposażają je w różnorodne sensory, takie jak czujniki monitorujące ciśnienie opon czy temperaturę ładunku i zaawansowane jednostki obliczeniowe. Elementy te umożliwiają tworzenie modeli serwisowych przewidujących moment awarii jeszcze przed jej wystąpieniem.

Zgodnie z szacunkami do 2027 roku rynek usług telematyki w transporcie ma osiągnąć wartość 144,47 mld USD. Wzrost ten napędzany jest przez potrzeby automatyzacji, zrównoważony rozwój i coraz bardziej restrykcyjne przepisy środowiskowe, które muszą spełniać firmy transportowe.

Sprawdź też: Kim jest fleet manager i jakie są jego obowiązki? Odpowiadamy!

Jak zacząć korzystać z telematyki? Praktyczne wskazówki dla firm

Telematyka w transporcie to rozwiązanie, które pozwala na sprawniejszą realizację procesów transportowych oraz skuteczniejsze zarządzanie flotą pojazdów. Aby wdrożyć ją w swojej firmie, warto zastosować się do porad eksperta z firmy Fraikin. 

Grzegorz Ćmielewski – Purchasing & Product Development Manager

Wprowadzenie systemu telematycznego, powinno zacząć się od szczegółowej analizy potrzeb operacyjnych firmy. Należy zastanowić się, czy jest to możliwość bieżącego śledzenia ładunków, a może integracja z systemem TMS lub cały pakiet funkcjonalności. 

Przy wyborze dostawcy usług telematycznych duże znaczenie ma natomiast to, czy oferowany przez niego system jest łatwo skalowalny i zgodny z przepisami RODO. Powinien również umożliwiać zintegrowanie go z wykorzystywanym w firmie oprogramowaniem. Jednocześnie należy jednak podkreślić, że nawet najlepsze systemy telematyczne nie przyniosą zamierzonych efektów, jeśli pracownicy nie będą umieli korzystać z dostępnych w ramach nich narzędzi. Dlatego po ich wdrożeniu rekomenduję również przeznaczenie czasu na szkolenie zarówno kierowców, jak i osób zarządzających flotą w przedsiębiorstwie.

Na podstawie powyższych informacji można wskazać, że telematyka w transporcie powinna być wprowadzana do firmy transportowej w 5 krokach. 

  1. Analiza wymagań, jakie powinien spełniać system.
  2. Dobór dostawcy usług telematycznych.
  3. Integracja systemu z TMS, ERP, CRM czy innymi oprogramowaniami wykorzystywanymi w firmie.
  4. Szkolenia kierowców i menadżerów.
  5. Ustalenie KPI dla określonych celów i monitorowanie wyników na podstawie danych dostarczanych przez telematykę. 

Tak wdrożona telematyka będzie skutecznym narzędziem pozwalającym na optymalizacje procesów operacyjnych w przedsiębiorstwie transportowym. Pozwoli zmniejszyć koszty, poprawić bezpieczeństwo oraz zwiększyć terminowość dostaw. 

FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące telematyki

Czy telematyka działa bez stałego połączenia z internetem?

Tak. Urządzenia zapisują dane lokalnie i przesyłają je przy dostępie do sieci, choć wówczas monitorowanie „na żywo” jest ograniczone.

Czy telematyka narusza prywatność kierowców?

Prawo zezwala na monitorowanie pojazdów służbowych, pod warunkiem informowania o tym pracowników i przestrzegania przepisów RODO dotyczących lokalizacji.

Czy dane z telematyki są bezpieczne?

Dostawcy usług telematycznych wdrażają szyfrowanie transmisji, backupy i certyfikowane serwery. Przekazywane w ramach systemów dane nie są wykorzystywane przez nich, ani odsprzedawane do firm zewnętrznych. 

Czy telematyka sprawdza się w małej firmie transportowej?

Tak. Nawet niewielkie floty mogą znacząco zyskać na kontroli kosztów, optymalizacji tras i szybszym reagowaniu na zdarzenia drogowe.

Jak długo trwa wdrożenie systemu telematycznego?

Instalacja sprzętu i konfiguracja systemu trwa od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od skali projektu i liczby pojazdów. W Fraikin auta na wynajem długoterminowy oraz wynajem krótkoterminowy są jednak wyposażone w nią w standardzie. Dzięki temu decydując się na ich wypożyczenie, możesz korzystać z telematyki od pierwszego dnia najmu.

Przeczytaj także

Dystrybutor paliwa wlewany do zbiornika pojazdu ciężarowego na stacji paliw.
Zarządzanie flotą

Jak działa odliczanie paliwa od podatku? Wyjaśniamy!

Prawidłowe odliczanie paliwa od podatku jest w stanie wygenerować nawet tysiące złotych oszczędności związanych z obciążeniami fiskalnymi Twojej…
20/11/25
7 min